مقصدسازی و افزایش سهم بازار گردشگری نقش تعیین‌کننده‌ای در استفاده از ظرفیت‌های این صنعت دارد

براي استفاده از ظرفيتهای حوزه گردشگری، مقصدسازي و افزايش سهم بازار گردشگري در مقاصد مختلف كشور نقش تعيين كننده‌اي دارد و رسيدن به اين هدف مستلزم همكاري همه دستگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و بخش‌هاي مختلف خصوصي و آحاد جامعه فعال در ابعاد ياد شده مي‌باشد.

به گزارش میراث آریا(chtn) مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز 6 مهرماه با حضور در همایش علمی و بین المللی روز جهانی گردشگری، برنامه‌ها، اهداف و سیاستهای این دستگاه را در حوزه گردشگری تشریح کرد.

متن کامل سخرانی رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در ادامه می‌خوانید.

\"بسم‌ا...الرحمن‌الرحيم

 احترام و خير مقدم خود را نسبت به ميهمانان ارجمند شركت كننده در همايش علمي يك ميليارد گردشگر، يك ميليارد فرصت ابراز نموده و اظهار اميدواري مي‌نمايم كه اين همايش بتواند نتايج مثبت و مفيدي را در روند رو به رشد صنعت گردشگري در پي داشته باشد.

پيش از هر سخني مايلم از رويدادي بزرگ، و حماسه‌اي ماندگار ياد كنم كه همه عظمتش را مديون فداكاري و از جان گذشتگي جوانان برومند و سلحشور ماست: دفاع مقدس و حماسه 8 سال ايثار و فداكاري كه در هفته جاري در آغاز سالگرد آن هستيم و همچنين ياد و نام حماسه‌آفرينان شكست حصر آبادان را گرامي مي‌دارم.

ارتحال جانگداز حدود 2000 نفر از حجاج بيت‌ا...الحرام در فاجعه منا در روز عيد سعيدقربان كه متأسفانه تا اين لحظه حدود 170 نفر از هموطنانمان نيز در بين اين جانباختگان هستند به محضر حضرت بقيه ‌ا... (عج) – مقام معظم رهبري، و ملت شريف ايران تسليت گفته و از خداوند متعال براي درگذشتگان رحمت و مغفرت الهي و براي بازماندگان آنها صبر و اجر و شكيبايي مسئلت نموده و اميدوارم بقيه حجاج عزيز ايراني سلامت به كشور بازگردند. 

گردشگري به عنوان كليد توسعه، رفاه و موفقيت در بسياري از كشورها و يكي از عمده‌ترين فعاليت‌هاي تجاري جهان است. صنعت گردشگري به دليل افزايش روزافزون مقاصد گردشگري و سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در اين مناطق، تبديل به عاملي كليدي در پيشرفت اجتماعي و اقتصادي از طريق ايجاد مشاغل و تشكيلات اقتصادي و درآمدهاي حاصله از توسعه زيرساخت‌ها شده است ؛ حتي شوك‌هاي گاه و بي‌گاه ،‌اين رشد بي‌وقفه را متوقف نكرده است. توسعه گردشگري، به ويژه در كشورهاي كمتر توسعه يافته، عامل مؤثري در مقابله با فقر، كاهش بيكاري و باعث رونق اقتصادي و افزايش رفاه اجتماعي مي‌شود. صنعت گردشگري نوعي سرمايه‌گذاري غيرمستقيم خارجي است و در كليه بخش‌هاي اقتصادي،‌اثرات توسعه‌اي دارد.

شعار روز جهاني گردشگري امسال 1 ميليارد گردشگر، 1 ميليارد فرصت شعار هوشمندانه‌اي است كه باعث توجه بيش از حد به اثرات گردشگري در توسعه مي‌شود. اين شعار در سازمان ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري، هر گردشگر يك فرصت براي آشنايي با ايران انتخاب شده است. فرصت‌هايي كه بايد قدر دانسته و نهايت استفاده را از آن برد. يك ميليارد گردشگر يعني ظرفيت‌ عميق و روزافزون صنعت گردشگري كه مي‌تواندبرخي از ضروري‌ترين هدف‌هاي حال حاضر را از جمله رشد اجتماعي – اقتصادي، توسعه فراگير و حفاظت از محيط زيست متبلور نمايد، فرصت‌هايي نظير ايجاد اشتغال كه يكي از نيازهاي اساسي كشور ماست. آنچه كه اين موتور مولد را از ساير بخش‌هاي اقتصادي متمايز مي‌سازد، ظرفيتي است كه صنعت گردشگري در تحقق اهداف و آرمان‌هاي متعالي انساني در خود دارد. قابليتي كه در هيچ يك از صنايع ديگر وجود ندارد. مشاركت پويا و پيوسته هر گردشگر در فرآيند گردشگري بين‌المللي، در دستيابي به اهداف مختلف نقش تعيين كننده‌اي دارد.

براساس گزارش unwto در سال 2014 تعداد گردشگران به يك ميليارد و 200 ميليون نفر رسيده و گردش مالي حاصله به يك تريليون و 245 ميليارد دلار در سال رسيده است و طبق پيش‌بيني‌هاي اين سازمان در سال 2020 به یک میلیارد و 600 میلیون نفر و در 2030به يك ميليارد و 800 ميليون نفر خواهد رسيد.

براساس سند چشم‌انداز 20 ساله، سهم ايران از شمار گردشگران جهاني از 9 صدم درصد در سال 83 به 1/5درصد در سال 1404 سال پاياني چشم‌انداز افزايش يابد، يعني حدود 20 ميليون نفر گردشگر در سال 1404.

اين در حالي است كه عليرغم ظرفيت‌هاي بالاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي و تنوع اقليمي و وجود جاذبه‌هاي ملموس و ناملموس متعدد، گردشگري ايران در فاصله سال‌هاي 83 تا 92 از رشد قابل قبولي برخوردار نبوده است و از اهداف چشم انداز 20 ساله توسعه عقب هستيم. براي استفاده از ظرفيت پيش گفته، مقصدسازي و افزايش سهم بازار گردشگري در مقاصد مختلف كشور نقش تعيين كننده‌اي دارد و رسيدن به اين هدف مستلزم همكاري همه دستگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و بخش‌هاي مختلف خصوصي و آحاد جامعه فعال در ابعاد ياد شده مي‌باشد.

به نتيجه رسيدن سياست فعال جمهوري اسلامي ايران در عرصه ديپلماسي و حل پرونده هسته‌اي ايران در برابر 6 قدرت برتر جهان موجب شده است كه گردشگري ايران از جمله بخش‌هايي باشد كه از امكان رشد روزافزوني برخوردار باشد، بطوري كه روند ورود گردشگران در دو سال اول كار دولت تدبير و اميد، با شتاب فزاينده‌اي مواجه شده است. طبق آخرين آمار سازمان جهاني گردشگري، در سال 2014 سهم ايران از گردشگران خارجي حدود 5 ميليون و 44 هزار گردشگر بوده است كه رشد متوسط سالانه 12 درصدي را در دو سال گذشته نشان مي‌دهد. اين روند براي اولين بار ايران را در رديف 47 كشور برتر از لحاظ گردشگر ورودي در دنيا قرار داده است. اين در حالي است كه روند رشد گردشگري در قاره آسيا سالانه 5/0% و در جهان 6/4% بوده است.

با رويكرد دولت تدبير و اميد در توسعه گردشگري و تأكيد مقام معظم رهبري در بند 50 سياست‌هاي ابلاغي برنامه ششم توسعه مبني بر افزايش تعداد ايرانگردان خارجي با رويكرد توسعه پايدار برنامه ششم توسعه به 5 برابر، حكايت از قرار گرفتن گردشگري به عنوان يكي از محورها و اركان توسعه كشور مي‌باشد. سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با برنامه‌ريزي پيگيري برنامه‌هاي متعدد اقدامات ذيل را در طول يكسال گذشته و در جهت توسعه گردشگري به انجام رسانده است:
1- اصلاح و تصويب آئين‌نامه ايجاد، تكميل، درجه بندي و نرخ گذاري تأسيسات گردشگري و نظارت بر آنها در دولت يازدهم بعد از 25 سال.

2- تهيه بسته پيشنهادي سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري كشور با بيش از 1300 پروژه و 25 ميليارد دلار

3- افزايش مدت زمان رواديد فرودگاهي از 15 روز به 30 روز

4- تصويب و ابلاغ راه اندازي ويزاي الكترونيك توسط هيئت دولت

5- اجراي طرح آموزش و توانمندسازي نيروي انساني براي اولين بار در دولت يازدهم با پوشش حدود 16000 نفر

6- ايجاد نمايندگي‌هاي اطلاع رساني و جذب گردشگر با استفاده از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي گردشگري در 11 كشور هدف که تا پايان سال 1394 به 25 كشور خواهد رسيد.

7- اختصاص منابع صندوق توسعه ملي براي تكميل هتل‌ها، تأسيسات گردشگري و برنامه‌ريزي براي تأمين اماكن اقامتي مناسب براي سطوح مختلف درآمدي

8- فعال نمودن توريست كارت توسط دو بانك داخلي

9- تصويب دستورالعمل ساماندهي ورود گردشگران عراقي به ايران و تفاهم چگونگي اجراي آن با مسئولين دولت عراق

10- تعريف برنامه عمل براي بازارهاي هدف گردشگري در40 كشور با اولويت بالا در برنامه جامع گردشگري

11- توليد بسته سفرهاي تلفيقي استان‌ها شامل استان‌هاي اصفهان، فارس، كهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و يزد برای ساماندهی زمانی و مکانی گردشگری داخلی 

12- برنامه‌ريزي به منظور برندسازي گردشگري حلال ايران در ميان جامعه مسلمانان جهان

13- تهيه دستورالعمل احداث اقامتگاه‌هاي بوم گردي در راستاي توسعه فعاليت‌هاي طبيعت‌گردي

14- فعال نمودن سيم كارت گردشگري 

15- تهيه و توليد دستورالعمل مشاور سفر حاوي توصيه‌ها و مقررات سفر به ايران براي گردشگران خارجي

16- تصويب و ابلاغ دستورالعمل فعاليت گردشگري در فضاي مجازي

17- پيگيري تهيه برنامه جامع گردشگري كشور كه اميدواريم همزمان با مراحل تدوين و تصويب برنامه پنج ساله ششم به تصويب مراجع ذيربط قانونگذاري برسد.\"






انتهای پیام/

کد خبر 1394070626